PEMANFAATAN SOFTWARE GEOGEBRA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN GURU MATEMATIKA SMP/MTs DI KECAMATAN LENGAYANG
DOI:
https://doi.org/10.37301/iris.v1i1.9Keywords:
Teknologi, Media, GeogebraAbstract
The development of information technology today is so fast that it affects all aspects of life including the field of education. In the field of education, especially mathematics lessons at the primary and secondary school levels, there have been many media or tools that can be used in teaching basic mathematical concepts, one of which is using Geogebra software. Mathematics teachers in SMP / MTs in Lengayang District, Pesisir Selatan Regency still have limitations in using computers as a tool for making learning media with the help of math software. The objectives of this community service are: Increase teachers' understanding of the role of mathematics learning media, and Improve teacher skills in using geogebra applications to create mathematics learning media. GeoGebra was chosen as an alternative because it has various advantages both theoretically and based on research results. The method used is training on GeoGebra, simulation, and evaluation. PKM activities are carried out on SMP / MTs mathematics teachers in Lengayang District, Pesisir Selatan Regency. Based on the results of this training, it was concluded that the teacher's knowledge and understanding of the importance of media in learning mathematics increased and the teacher was able to design mathematics learning media using GeoGebra software.
References
Susanah Pradnyo Wijayanti, Rini setianingsih, S. F. 2018. Pelatihan Penggunaan Aplikasi Geogebra. ABDI. 3(2), 46–51.
Nur, Isman M. 2016. Pemanfaatan Program Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Delta-Pi : Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 5 (1) : 10-19.
Koswara, Ucu., Tuti Yuliawati W, dan N. T. R. 2017. Pelatihan Program Geogebra bagi Guru Matematika SMP di Kabupaten Sumedang. E-Dimas, 8(1), 77–86.
Rismawati, Hayati, R., & Khatimah, H. 2020. Penerapan Aplikasi Geogebra untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Matriks. Serambi Akademica?: Jurnal Pendidikan, Sains, Dan Humaniora, 8(2), 210–215.
Tanzimah. 2019. Pemanfaatan Software Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 610–616.
Nopiyanti, P.A 2012. Pengembangan perangkat pembelajaran Geometri berbantuan GeoGebra dalam upaya meningkatkan keterlibatan dan prestasi belajar Matematika siswa kelas VII. Tesis. Universitas Pendidikan Ganesha, Bali.
Retno, S. 2014. Peningkatan kemampuan penalaran dan koneksi matematis melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD berbantuan software GeoGebra (Studi Eksperimen Di SMAN 1 Cikulur Kabupaten Lebak Propinsi Banten). Jurnal Pendidikan dan Keguruan.1(1):1-11.
Ramadhani, R. 2016. Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematika siswa SMA melalui model Problem Based Learning berbantuan software GeoGebra. Jurnal ilmiah Integritas. 2(1): 67-82.
Da Silva, A. B. & Braz Figueired, A.P.N. 2013. A geometry class in high school with GeoGebra. Journal Of The Brazilian Conference Of GeoGebra (JBCG).1 (1): 2- 12.
Araújo Cunha, J.G. & Lima Santos, A. 2013. Associating a mathematics model to a real situatuon with GeoGebra. Journal Of The Brazilian Conference Of GeoGebra (JBCG).1 ( 1 ): 22-34.
Aktumen , M, Baltaci, S. Yildiz, A. 2011. Calculating the surface area of the water in a rolling cylinder and visualization as two and three dimensional by means of GeoGebra. International Journal of Computer Applications 25(1): 42 – 46.
Tran ,T, Giang Nguyen, N, Duc Bui, M, and Hung Phan, A. 2014. Discovery learning with the help of the GeoGebra dynamic geometry software. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 7(1) : 44- 57.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Fauziah, Riska Amelia, Yusri Wahyuni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Pernyataan Hak Cipta dan Lisensi
Hak Cipta :
Penulis yang mempublikasikan naskahnya pada Jurnal ini menyetujui ketentuan berikut:
Hak cipta pada setiap artikel adalah milik penulis.
- Penulis mengakui bahwa Jurnal Implementasi Riset (IRIS) berhak sebagai yang mempublikasikan pertama kali dengan lisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Penulis dapat memasukan tulisan secara terpisah, mengatur distribusi non-ekskulif dari naskah yang telah terbit di jurnal ini ke dalam versi yang lain (misal: dikirim ke respository institusi penulis, publikasi kedalam buku, dan lain-lain), dengan mengakui bahwa naskah telah terbit pertama kali pada Jurnal Implementasi Riset (IRIS).
Lisensi :
Jurnal IRIS diterbitkan berdasarkan ketentuan Creative Commons Attribution 4.0 International License. Lisensi ini mengizinkan setiap orang untuk menyalin dan menyebarluaskan kembali materi ini dalam bentuk atau format apapun, menggubah, mengubah, dan membuat turunan dari materi ini untuk kepentingan apapun, termasuk kepentingan komersial, selama mereka mencantumkan kredit kepada Penulis atas ciptaan asli.